Zájmový kroužek technické dovednosti - A bude to!

Novým vedoucím je od 1. září 2014 učitel OV Milan Matějka
Popis činnosti a náplně kroužku
7. října 2010 zahájil svoji činnost, po "zkušebním provozu" v loňském školním roce, zájmový kroužek oboru Mechanik opravář motorových vozidel. Kroužek je
volnočasovou aktivitou žáků využívajících ochotu dělat "něco navíc", mimo úkoly stanovené učebním plánem.
Pravidelná setkání kroužku se konají v určený den po skončení výuky odborného výcviku v dílně v Povrlech.
Náplň kroužku
rozšíření dovedností nad rámec osnov
podchycení zájmu žáků o techniku
rozšíření zájmu o techniku historickou
úpravy a opravy automobilů a motocyklů
možnost doučování
zdokonalování v technických dovednostech
reprezentace školy pomocí zajímavých exponátů
13. ledna 2014 – Motor Škoda 1001P
Koncem loňského roku jsme se podrobně seznámili s dalším motorem. Jedná se o motor Škoda, který provázel celou jednu generaci automechaniků a vyskytoval se v
menších či větších obměnách v mnoha vozech Škoda od čtyřicátých až do osmdesátých let.
Benzinový řadový čtyřválec, vrtání 68 mm, zdvih 75 cm, objem válců 1089 ccm, výkon motoru 32 k při 4000 ot/min. Motor je zabudován ve
vozidle Škoda 1001P s pohotovostní karoserií pro MNO. Rok výroby 1950.
9. ledna 2014 – Reklamní Favorit školy je hotov!
9. ledna 2014 představila Střední škola stavební a technická v Ústí nad Labem, Páteřní škola Ústeckého kraje výsledek celoroční práce žáků oboru Mechanik opravář
motorových vozidel, kterou se stal kompletně zrestaurovaný automobil Škoda Favorit. V původním stavu šlo o klasickou cestovní verzi z roku 1990, která byla v rámci výuky
odborného výcviku i činnosti technického kroužku zejména pod vedením učitele odborného výcviku Jaroslava Peška, který automobil škole daroval, přestavena, upravena a
zrestaurována na sportovní verzi RS. Celý vrak byl nejdříve kompletně rozebrán a žáci zejména 2. a 3. ročníků pak postupně pracovali na karosérii a podvozkové části.
Na celém projektu se sponzorsky podílela i řada firem a soukromých osob. „Zrekonstruované auto svědčí o tom, že naši žáci umí pracovat dobře, s nadšením a ještě dokážou
odvést něco navíc pro dobré jméno školy,“ řekl výsledkem nadšený ředitel školy Vítězslav Štefl. Slavnostnímu odhalení a pokřtění vozu byli dále přítomni pracovníci a žáci
sekce T, zástupce Ústeckého deníku a RNDr. Zdeněk Rytíř z kanceláře hejtmana Ústeckého kraje.
Článek o této akci je publikován na webu
Ústeckého kraje.
Fotodokumentace RNDr. Zdeněk Rytíř, Ing. Patrick Gurský a Valerie Kážová
PhDr. Mgr. Vítězslav Štefl, Ph.D., ředitel školy
19. listopadu 2013 - Reklamní Favorit školy
Náš projekt se už pomalu začíná dostávat do finální podoby. Ladíme již poslední kosmetické úpravy, dodělává se interiér. Mezi posledními pracemi je vyladění výfuku
a několik drobných úprav na podvozku. Doufáme, že vám ho do konce letošního roku představíme v plné kráse.
3. října 2013 - Renovace motoru vozu Dodge
Dalším střípkem do naší mozaiky zajímavostí z prací našeho technického kroužku je motor z vozu Dodge WC 51. Motor byl kompletně zrenovován v minulém školním
roce, letos byl již jen dokompletován.
Vůz: Dodge 214
vrtání a zdvih: 82,7 x 101,9
objem: 3775 ccm
nejvyšší výkon: 67,6 kw při 3200 ot/min
rok výroby: 1944
Motor je připraven na instalaci do vozu.
11. září 2013 - Práce na reklamním Favoritu školy pokračuje
"Na plný plyn" jsme se pustili do pokračování stavby reklamního Favorita. Loni koncem školního roku se nám auto trochu zpozdilo v lakovně, tak jsme byli již netrpěliví,
kdy se budeme moci pustit do práce.
Celá skupinka žáků, Tomáš Zdenka, Pavel Žák, Jiří Nazárko, Patrik Cimburek, kteří již mezi tím byli umístěni v servisech, se dohodla, že zůstanou na dílně a auto
společně dokončí. Byla využita hned první příležitost a hezky nám to šlo od ruky.
14. dubna 2013 - Renovace motocyklu JAWA 350
A je to tady! V rámci volnočasových aktivit v technickém kroužku na sekci T se nám podařilo úspěšně dokončit jeden z našich projektů, a to celková renovace
motocyklu JAWA 350 z roku 1968. Na několika fotografiích
můžete posoudit, jak se nám práce povedla. Všechny úpravy v maximální možné míře odpovídají původnímu
typu z roku 1968, včetně tak typické červené "jawa barvy". Zájemci, kteří chtějí motocykl vidět na vlastní oči, mají možnost
se na něj podívat ve vstupní hale naší školy v areálu U Panského dvora. Práce prováděli žáci oboru Mechanik opravář motorových vozidel ze tříd 2MOa 3MO pod
vedením UOV Jaroslava Peška.
4. dubna 2013 - Práce na motocyklech
Přesto, že jaro letos nějak zaspalo, v rámci volnočasových aktivit již dávno ožila naše motodílna. Připravuje se motorka na sezonu, která snad již brzy
nastane. Náš dlouhodobý projekt se nezadržitelně
blíží ke zdárnému konci a již brzy Vás s motorkou seznámíme. V zájmovém kroužku si také žáci zde připravují
své motocykly na již tak netrpělivě očekávanou sezonu.
17. února 2013 - Stavba repliky závodního vozu Favorit, pokračování
Práce na reklamním Favoritu pokročily do zásadního bodu, kdy vývojová konstrukční skupina, pod vedením "předáka" Cimburka, dokončila první část přestavby.
Favorit je připraven na zhotovení laku. Zatím
se pracuje na podvozku a motoru. Připravujeme drobné detaily a interiér. Jsme zvědaví, jak bude vypadat
v novém kabátě a mezi tím se promýšlí jeho grafické zpracování.
28. ledna 2013 - Stavba repliky závodního vozu Favorit
Během podzimu jsme se skupinou žáků rozhodli postavit repliku závodního vozu Škody Favorit ze začátku devadesátých let. Vůz bude funkční a budeme ho používat jako
reklamní vozidlo ve škole. Práce nám jde celkem od ruky a pomalu postupuje ke zdárnému konci. Tak se nechme překvapit konečným výsledkem. Až práce opět znatelně
pokročí, přineseme další fotografie. Budete tak moci sledovat, jak postupně vzniká konečný vzhled vozu.
Fotografie připravovaného vozu si prohlédnete po kliknutí na náhled nebo
ZDE
Jaroslav Pešek
23. ledna 2013 - Renovace motoru Škody Populár
Z hromady nefunkčního šrotu se nám podařilo znovu vzkřísit předválečný motor ze Škody Populár. Je pěkný pocit, když se hromada šrotu změní v hezkou a funkční
historickou věc. Při práci jsme se seznámili s již dávno nepoužívanou konstrukcí automobilového motoru a prohlédli si, jak se hezky vyrábělo před více jak
70 lety.
Fotografie renovovaného motoru si prohlédnete po kliknutí na náhled nebo
ZDE
Jaroslav Pešek
12. prosince 2012
Ježíšek nás obdaroval
Tak nás v předvánočním čase navštívil Ježíšek a donesl nám tři závodní stroje. Můžeme se již pustit do přípravy strojů na sezonu. A promýšlet,
jak připravíme soutěž, kterou zatím zamýšlíme na úrovni školy. V první fázi musíme motorky naučit jezdit a trochu si je seštelovat a všechno připravit.
No a samozřejmě čeká výuka i na nás. Jak je z fotografií zřejmé, nejedná se klasické velké motorky. Stroje, které jsme dostali, jsou z kategorie minibike.
Takže i zkušené motorkáře čeká naše "motoškola", kde se seznámí s technikou zvládnutí nového stroje a odlišností jízdy.
Fotografie nové nadílky si prohlédnete po kliknutí na náhled nebo
ZDE
Jaroslav Pešek
9. listopadu 2012
Z naší starší práce
Doposud nebyla na našich stránkách prezentována práce na přívěsném vozíku za Škodu 1001 P. Jedná se o repliku historického vozíku za Bojového Tudora.
Členové zájmového kroužku pracovali na tomto exponátu během posledních dvou let. Několika fotografiemi se vracíme k práci na tomto vozíku.
Fotografie z přípravy exponátu si prohlédnete po kliknutí na náhled nebo
ZDE
foto Jaroslav Pešek
3. listopadu 2012
Příprava na Veletrh vzdělávání 2012
Pro letošní Veletrh vzdělávání 2012, který se uskuteční ve dnech 8. až 9. listopadu členové kroužku připravili jako exponát "Buginu". Toto autíčko
bylo použito na veletrhu i vloni. Pro velký zájem bude vystavena i letos. Žáci v rámci technického kroužku provedli drobné opravy
a úpravu vzhledu.
Fotografie z přípravy exponátu si prohlédnete po kliknutí na náhled nebo
ZDE
foto Jaroslav Pešek
Duben 2012
V rámci seznámení s historickou vojenskou technikou opravili členové technického kroužku vlek používaný za vozidly Jeep. Pro srovnání
jsou uvedeny 2 historické snímky vleku v akci.
Fotografie opraveného vleku a historické snímky si prohlédnete po kliknutí na náhled nebo
ZDE
foto Jaroslav Pešek
Prosinec 2011
Práce na renovaci Jawy 350 se nezastavila a pomalu, ale jistě blíží do finále. Stroj je již opatřen linkováním
a veškerým chromem. Zlaté linkování provádí již jen několik profesionálů ve svém oboru a stále ručním způsobem. Následující
etapou bude práce na elektroinstalaci. Motocykl byl vystaven na letošním veletrhu vzdělávání.
Fotografie z pokračující renovace si prohlédnete po kliknutí na náhled nebo
ZDE
foto Jaroslav Pešek
Září 2011
Dokončili jsme první krůček z našeho největšího projektu. Hasičská stříkačka NSU a její celková renovace. Jedná se o celou
hasičskou soupravu, která se skládá z vlastního auta a vleku.
Automobil je Mercedes A1500, rok výroby 1943. Na poslední fotografii ve fotogalerii je vidět, jak by to snad mohlo jednou
vypadat. Je zřejmé, že nás čeká ještě velmi mnoho práce.
Fotografie ze začátku velké renovace si prohlédnete po kliknutí na náhled nebo
ZDE
foto Jaroslav Pešek
Červen 2011
Po skončení školního roku odešel do důchodu dlouholetý učitel odborného výcviku, pan Vladimír Jozífek. Mimo jiné
se také podílel na vzniku a chodu kroužku. Děkujeme mu za jeho dlouhodobou práci učitele odborného výcviku autooborů.
Od příštího školního roku povede kroužek pan Jaroslav Pešek sám.
Poslední práce kroužku v tomto školním roce. Snímky z ukončení renovace Jawy 350 ve vojenském provedení. Byla provedena
celková renovace laku, výměna některých poškozených dílů a motorka dostala nové obutí. Jedná se o hezký kus ve zcela
původním stavu.
Práce na rekonstrukci civilní JAWY 350 budou pokračovat podle možností při shánění, úpravě nebo i výrobě náhradních
dílů v dalším školním roce
Fotografie vojenské JAWY si prohlédnete po kliknutí na náhled nebo
ZDE
foto Jaroslav Pešek
Duben 2011
Dalším upravovaným exponátem je motocykl Yamaha XS400. Na náhledu je před úpravou a členové kroužku ho "proměňují"
na sportovní verzi Klasik.
Práce na renovaci motocyklu JAWA 350 nadále pokračují. Bohužel, velkým problémem je shánění správných dílů. Mnohé z nich
musí být vyráběny doslova na koleně.
Proto vedoucí kroužku obstaral další zajímavý stroj k úpravám. Fotografie motocyklu v původní podobě, představa jakou
mají členové kroužku a různé fáze rekonstrukci si prohlédnete po kliknutí na obrázek nebo
ZDE
foto Jaroslav Pešek
Únor 2011
Jako další téma zvolil vedoucí kroužku renovaci motocyklu JAWA 350, který je připravován pro expozici na naší škole.
Členové kroužku plánují vystavení hotového motocyklu ve vstupním prostoru sekce technických oborů.
Jak pokračují úpravy a celková rekonstrukce ukazuje několik fotografií, prohlédněte si je po kliknutí na obrázek nebo
ZDE
foto Jaroslav Pešek
Listopad 2010

Jednou z dalších náplní práce zájmového kroužku je také seznámení s technikou, která běžně k vidění není. Vedoucí kroužku,
UOV Jaroslav Pešek, přivezl na ukázku sportovní vůz. Díky přízni pana Jiřího Takáče z Teplic máme možnost se
seznámit s velmi zajímavými vozy, např. Renault Clio V6 nebo Corvette C5.
Vůz na obrázku je Corvette ZR1 Geiger s výkonem motoru 700 koní! Jedná se unikátní kus, jediný tohoto typu u nás.
Samozřejmě, že jsme využili příležitost a seznámili se s uchycením některých dílů, uspořádáním motoru apod.
Fotogalerii vozu Corvette ZR1 Geiger si prohlédněte po kliknutí na obrázek nebo
ZDE
Goliath vojenské vozidlo, byl malý pásový nosič německé výroby ovládaný konzolí připojenou kabelem (700 m). Stál u zrodu
moderních bezpilotních strojů. Poprvé byl nasazen ve druhé světové válce v bojích na Krymu v červnu 1942.
Replika stroje byly dokončena za přispění žáků třídy AM2 ve školním roce 2009-2010. Vozidlo bylo předvedeno na evropské
výstavě modelářů Model Brno 2010, kde jsme byli prezentováni v doprovodném programu. Ve fotogalerii jsou také
obrázky z vojensko - historické akce ze Slovenska Sahara 2010.
Fotogalerie si prohlédněte po kliknutí na obrázek nebo
ZDE
Říjen 2010
Práce technického kroužku se zdárně rozbíhá. Jako první počin zvolili členové kroužku vylepšení vlastní čtyřkolky a
uvedení do provozu minibiku, který bude prvním strojem našeho závodního parku.
Práce na veteránech
Fotogalerie z úpravy několika veteránů
ZDE
První rekonstrukce - motocykl Jawa 350
Srdce pamětníků zaplesá nad dříve typicky "červenými krasavci" z Týnce nad Sázavou. Značku Jawa snad nejvíce
proslavil známý silniční závodník František Šťastný.
Jak Jawa dostává nový kabát si prohlédněte
ZDE
Na začátku byla dílna...
Nejen pro práci zájmového kroužku, ale hlavně pro potřeby odborného výcviku byla rekonstruována dílna. Hlavní část
prací proběhla ve školním roce 2008-2009. Práce provedli P. Pollak (VUOV), J. Pešek (UOV) a žáci autooborů.
Úpravy dílny ve fotografiích si prohlédněte
ZDE